top of page

Luxor Gezi Notları

El-Uksur, Güney Mısır'da El-Uksur valiliğinin başkenti olan şehir.[1] Nüfusu yaklaşık 200.000 kadar olan şehir, antik Mısır şehri Thebes'in harabelerinin üstüne kurulmuş olduğundan dolayı dünyanın en büyük açık müzesi olarak da adlandırılır. Bu sebepten dolayı her yıl binlerce turist tarafından ziyaret edilir.

Şehir aslında eski El-Uksur şehri (Waset), şimdiki El-Uksur ve Karnak kasabasından oluşmaktadır.

Yeni Krallık döneminde Tanrı Amon'un şehri olan Waset en güçlü zamanlarını yaşamıştır. Karnak, Hatçepsut ve Luksor tapınakları, Krallar Vadisi'ndeki mezarlar bu döneme aittir.

MÖ 1070'teki bir istilanın ardından zayıflayan şehir son olarak MÖ 665'te Mezopotamyalılar tarafından yıkılır ve 639 yılında Arapların şehre gelmesine kadar harabe halinde kalır.

8.12.2018: Tren 18 dakika rötarlı kalktı koltuklar rahat tuvalet temizdi. Tam 14 saatlik bir yolculuktan sonra öğlen 12:30 da Luxor vardık. Bookingten yer ayırdığımız Shady hotel istasyona 650m uzak olmasına rağmen valizlerden dolayı 20 pnt vererek taksiyle gittik.

Hotel Television Street caddesinde güzel ve temiz kahvaltısı var.3 gecelik 60$ + %27 vergi=77,25$ ödedik. Dinlendikten sonra yürüyerek Nil nehri kıyısına geldik. Malum faytoncular, tekneciler ısrarlı davetlerine başladılar ama rahatsız edici değiller.

Biraz yürüyüp Luxor Temple harabelerine geldik, etrafı dolaştık yol yorgunluğu olunca kahve içilir dedik. Girişin tam karşısındaki 3 katlı Cafe Aboudi de kahve ve çorba içtik. Luxor'a gelen yabancıların hepsi burada. Hava kararmaya başlayınca Templer ışıklarını yaktılar, daha da ilgi çekici bir görünüm meydana geldi. Aynı akşam 90 Muhammed Farid str köşe başındaki Sofra restorana gittik. Gezgin kardeşimin bir gezisinde tavsiye ettiği güvercin dolması yedim (65pnt=3,5$) güzeldi. Arapça adı Hamam Mahsi, sebze çorbası 25pnt=1,5$. Tabbuleh yedik patlıcanın içine maydanoz, sarımsak koyup közde pişiriyorlar. Bu kendi ikramları oluyor. Luxor'dan Aswan şehrine otobüs seferleri yokmuş. Bilgiyi Blue bus firmasından aldık. Bu panikle tren istasyonuna gittik 11 Aralık sabah 9:45 Aswan trenine bilet aldık ve harekete geçtik.

9.12.2018: Bu gün istikamet Karnak Templer otelimizin caddesi Televisiondan minibüse bindik ve 10 dakikada Nil kıyısındaki Karnak giriş kapısına geldik. Tur şirketlerine ait otobüslerden 20 kadarını sayabildim, şirketler turla gelenleri daha iyi sağa bilmek için müstakil olarak bir yere gitmelerine izin vermiyorlar ama hırsızlık, terör, kaybolma gibi uyarmalarla korkutuyorlar. Büyükçe meydandan paytonları geçip güvenlik noktasına geldik, orayı geçince büyük park alanı ve dükkanların olduğu alana geldik, orayı da geçip kapalı alana girdik, tam bugün bedava galiba diye düşünürken gelen görevli buradan "bilet almanız lazım" dedi, akıllıyım ya İstanbul indirimli yol kartımı çıkarıp "emekliyim", "yarı fiyat ödemek istiyorum" dedim, gişedeki kişi "sen Türkiyede emeklisin" olmaz dedi, kişi başı 150pnt (9$) ödedim ve dinlenme alanına girdim, tapınaklar 200m daha ilerde yer alıyordu.

Tapınakları yaklaştıkça hayranlık ve imkansız, böyle bir şey olamaz nasıl yapmışlar gibi kelimeler aklımdan geçti. Tek kelimeyle muhteşem verdiğim ücret "helâl olsun" dedim. Biz 4 saat kadar hayranlıkla gezdik.

Dışarı çıkınca faytonculara aldırmadan Nil kenarından şehre ve Luxor Templer doğru etrafı seyrederek yürüdük. 500 m sonra yürüyüş yolu bitiyor ve araçlar S yapıp sola dönüyorlar, siz kimseye aldırmadan ve faytoncuları dinlemeden nehri takip ederek direk yürüyün. Nil nehrinin en güzel yürüyüş bölümüne geliyorsunuz ikinci 500m sonra solda hastane ve karşısında polis noktası var onu geçin 10m sonra Luxor müzesi var, gezilebilir. Oradan 300m yürüyün solda Alex bank var geçince Luxor mumyalama müzesinin büyük levhasını göreceksiniz. Müzeye merdivenle iniliyor ve giriş 100pnt=6$.Buradan sonra trafik başlıyor ve 300m sonra Luxor Templer gelmiş oluyorsunuz. Dünkü gibi biz Yina Aboudi Restorana gittik ve yarım tavuk, çorba, cacık, patates, yedik 140pnt=8$ ödedik. Marketten erzak alıp hotele geri döndük.

10.12.2018: Bu gün kral mezarlarına ve kadın firavun Kraliçe Hatşepsut bulunduğu West yakasına yani Nilin karşı tarafına geçecektir. Ayakkabı sol ayağıma vurdu ve yürümek mümkün değildi ve o yüzden, iptal ettik. Karşıya geçmenin ucuz yolu Luxor tapınağını Karnak templer tarafına doğru geçince sol aşağıda mavi renkli feribot dedikleri uzun tekneyi göreceksiniz.

Karşıdan bisiklet kiralayabilirsiniz, motosikletler var, taksiler var yol 16 km tutuyor. Taksitlerle gidiş geliş pazarlık yapın sizi beklesin, çünkü Hatşepsut mezarı kral mezarlarında ayrı yerde. Taksiye parayı da dönerken ödeyin. Ortalama gezi süreniz 3 saat olacaktır. Ona göre pazarlık yapmanızı tavsiye ederim. Biz daha önce üstün körü konuşmuştuk ve 400pnt=25$ istemişlerdi. Topallayarak sokak aralarını gezdik, Mısır ekmeği aradık, Softa restoranda yemek yedik. (Güvercin dolması (hamam mahsi),tavuk Şinitzel, Tanbuleh (közde patlıcan), Yoğurtlu salata, Sebze çorbası =196pnt=12$). Oradan faytonla (10pnt= 3tl) nehir kenarına geldik, banklarda oturduk ve akşama kadar vakit geçirdik. Burada güvenlikle ilgili hiç sıkıntı yoktu. Meksika ile burada gördüğüm polis bolluğunu hiçbir yerde görmemiştim. Polisler her sorulan soruya cevap veriyorlar, oldukça yardımcılar.